SHARE:
Last ned NODA15-logoen her
English version here
Pressemelding
Siste helga i januar arrangeres NODA15, den andre nordiske konferansen i datajournalistikk. Første konferanse samlet 235 deltakere i Stockholm i november 2013, og denne vinterens konferanse er lagt til Norge og Ålesund. Konferansen blir et møtested for alle som er opptatt av hvordan nye digitale verktøy kan utnyttes til å fornye journalistiske arbeidsmåter og presentasjonsformer. Dermed er den aktuell både for studenter, journalister og redaktører, teknologer, webutviklere og designere.
Bak konferansen står innovasjonsnettverket NxtMedia sammen med representanter fra Sunnmørsposten, Adresseavisen, Bergens Tidende, NCE Media Bergen, Høgskulen i Volda, Høgskolen i Ålesund, Södertörns Högskola i Sverige og University of Jyväskylä i Finland.
Det legges opp til et svært spennende program over to dager. Blant foredragsholderne finner vi navn som Aron Pilhofer (the Guardian tidligere New York Times), Jens Finnäs (Journalism ++), Esa Mäkinen (Helsingin Sanomat), Francesca Panetta (The Guardian), Anders Bergmann Nielsen (Ekstrabladet, Danmark) og mange flere. Konferansen står også for prisutdelingen Nordic Data Journalism Awards, som i fjor samlet et trettitalls bidrag fra ledende nordiske redaksjoner.
- Vi ønsker at dette skal bli ei inspirasjonshelg for alle som er opptatt av å utvikle digital kvalitetsjournalistikk, sier ansvarlig redaktør i Sunnmørsposten, Hanna Relling Berg. Sunnmørsposten er vertskap for konferansen, og redaksjonen har flere ganger blitt prisbelønnet for sin satsing på datajournalistikk de to siste årene. Som en del av NODA15 i Ålesund blir det også arrangert et vitenskapelig symposium om digital journalistikk. Symposiet blir gjennomført i samarbeid med «Nettverk for medier og design» innenfor forskningsnettverket UH Nett Vest, og både forskere og praktikere er invitert til å legge fram vitenskaplige bidrag.
- Mediebransjen er inne i en dramatisk omstilling, men har også fantastiske nye muligheter med digitale verktøy og nye grep. NxtMedias oppdrag er å få til innovasjon i et samarbeid mellom media, teknologi, utdanning og forskning, og datajournalistikk er et av de mest spennende områdene i hele mediebransjen, sier prosjektleder Trond I. Hovland.
Fra møte i NODA-komiteen i Ålesund: Fra venstre Trond I. Hovland, NxtMedia, Hanna Relling Berg, Sunnmørsposten, Rune Smistad NCE Media Bergen, Tove B. Knutsen, Bergens Tidende, Eirik Meling, Jan Ove Steffensen og Liv-Jorunn Håker Ottesen, alle Sunnmørsposten.